Hur skapar man innehåll som ger resultat?

Jag älskar att skapa innehåll.

Är det något som har följt med mig genom alla år så är det lusten att skapa, och gärna att skapa saker som har ett syfte eller fyller en funktion. Något av det roligaste jag vet är att ta ett företag, titta på deras affär och fundera på “hur kan man skapa innehåll som både är intressant att ta del av och som hjälper företaget nå sina mål?”.

Ibland landar det i en serie på Youtube, eller ett gäng blogginlägg, kanske ett whitepaper eller tutorials, men ofta handlar det om att skapa en mix av olika typer av innehåll som både möter kundens behov och företagets mål.

–> Ladda ner min mall för innehållsskapare <–

Skapa innehåll för hela kundresan

Till min hjälp brukar jag använda mig av kundresor, ett strukturerat sätt att mappa upp vilket innehåll som finns, vad som behövs och hur man kan följa upp vilken effekt innehållet ger. Låter det komplicerat? Det är det inte egentligen.

Ett konkret exempel:

Du har ett företag som hyr ut kontorslokaler till andra företag. Problemet är bara att dina kunder varken känner till dig eller dina lokaler. Så vad gör du?

Första steget är att skapa innehåll som fångar människors intresse och gör dem nyfikna. På kundresespråk kallas det för att skapa innehåll för awareness-fasen.

Du kan dessutom inte räkna med att kunderna kommer till din sajt för att ta del av innehållet (de känner ju inte till dig remember?) så därför måste du lista ut var nånstans du kan nå kunden. Till exempel i sociala medier eller genom att annonsera. De ställen där du når kunden kallar jag touchpoints.

Mappa ut innehållet för din kundresa

Genom att rita upp kundresan med alla dess steg och touchpoints kommer det bli mycket enklare för dig att skapa innehåll som ger resultat i alla stegen av resan.

Beroende på hur ditt företag ser ut kan du sen prioritera vilka typer av innehåll som är viktigast att jobba med just nu och slipper hamna i fällan av att vilja göra allt men inte få nånting gjort.

Har ni till exempel jättebra varumärkeskännedom men låg konvertering kanske ni ska jobba mer med att förflytta kunderna från awareness och interest och jobba mer med konvertering och lojalitet.

Genom att jobba strukturerat med kundresan och sätta mål på varje del kommer du märka att det blir mycket enklare att se och följa upp effekten av det du gör. Samtidigt blir det också lättare att förstå vilken typ av innehåll ni redan har och vilka delar som kanske saknar innehåll.

Skapa en mall för kundresan

Jag har tagit fram en mall som jag använder i nästan alla projekt jag jobbar med. Den går igenom alla kundresans steg och är en bra början för dig som vill jobba mer strukturerat med innehåll.

–> Ladda ner mallen här <–

Vill du ha mer tips och tricks när det gäller företagande i allmänhet och content marketing i synnerhet så följ mig gärna på Linkedin eller här på bloggen såklart. Jag blir jätteglad om du lämnar en kommentar både här och där :).