Planer och svindel

Jag drabbades precis av en känsla av enorm svindel. Det kommer över mig ibland. Inte speciellt ofta men kanske några gånger om året. En känsla av att universum är så enormt och jag är så pyttepytteliten i det stora hela att det nästan blir svårt att andas. Känner ni också så ibland?

Jag tänker att det kan vara nyttigt att få lite perspektiv på sin egen betydelse i ett större sammanhang för att inte få hybris.

I vilket fall som helst, min plan var ju att blogga för att underhålla mitt skrivande på ett sätt. Och hittills har det väl gått lite si och så med det. Jag prioriterar inte direkt bloggen just nu för att jag har så mycket andra saker i mitt huvud.

Sedan jag gick tillbaka till frilanslivet har jag velat lite fram och tillbaka om hur jag ska fortsätta. Inte så att jag är sugen på att gå tillbaka till någon form av anställning, tvärtom.

Frihetslängtan och vägval

Jag har så otroligt svårt att tänka mig att gå tillbaka till ekorrhjulet och lämna den frihet jag har skapat för mig själv (vilket också var en av anledningarna till att jag inte ville driva byrå med någon annan, min frihet blev liksom lidande, det blev för mycket jobbjobb).

Frågan är mer, vilken väg ska jag välja?

Jag har så sjukt bred bakgrund och det finns så mycket jag skulle kunna göra, och hittills har det liksom bara trillat ner roliga projekt i knät på mig. Men jag skulle vilja jobba lite mer långsiktigt och strategiskt än att bara ta de uppdrag som dyker upp.

Så de senaste veckorna har jag parallellt med att starta upp nya kunder och fortsätta med några gamla också börjat dra upp riktlinjerna för hur jag skulle vilja jobba och var jag skulle vilja befinna mig om ett år, fysiskt och mentalt.

Planen tar form

Jag kan väl inte påstå att jag riktigt har landat än men det börjar ändå utkristallisera sig lite vad jag vill göra.

Dels vill jag jobba mer med kommunikation och mindre med growth hacking. Jag vill att budskapet, kommunikationen och de långsiktiga resultaten ska vara i fokus. Sen använder jag mig såklart gärna av olika verktyg och metoder för att nå resultat men det är inte metoderna och verktygen som är centrala för mig, de är bara hjälpmedel på vägen.

Jag vill också jobba mer med video och podd och kanske mindre med text och bild.

I veckan har jag haft möten med en massa helt fantastiska människor som kommer vara en del av mitt nätverk när det gäller produktion av olika slag. Både podd och videoproduktion, så det skulle jag såklart vilja fokusera mer på.

Det finns så många fler sätt att berätta en historia på än att göra det i text! Och för att inte tala om att företag borde jobba mer med Youtube ur ett SEO-perspektiv, det är ju värsta guldgruvan!

Dessutom vill jag hitta ett sätt att paketera min kunskap på för att kunna skala upp. En bok? En podd? En webbkurs? Det återstår att se och den planen kommer förmodligen inte utkristallisera sig förrän kanske nästa år. Men jag vet att jag har en massa kunskap och metoder som jag skulle kunna lära ut till flera.

Mitt sätt att jobba med kundresor t ex. Och hur man kan tänka när man jobbar med content marketing för B2B-företag (ni ser jag är mycket inne på B2B nu). Ett tag tänkte jag att jag skulle öppna psykologmottagning online för frustrerade social media managers 😂(tills jag kom på att jag ju inte är nån psykolog).

Ja ni fattar. Jag har många uppslag uppe i luften just nu, hur de trillar ner återstår att se. Men det börjar iallafall bli nån form av plan. Nu ska jag lyssna på soul och äta lite choklad. Vi ses och hörs!