Hur du utformar din Linkedinprofil så att du inte ser ut som en krängarbot…

Det har varit några hektiska veckor med en massa nya projekt och kunder som alla ska startas upp samtidigt (ketchupeffekten ni vet). Att jag också åkte till London en långhelg för kanske världens bästa Notting Hill Carnival (32 grader och sol, magic!) har gjort att jag ligger lite efter med mina egna projekt. Som att blogga och spela in videos typ.

Men en sak som jag tänkte att jag ska ta upp i min nästa video är hur man kan jobba med sitt personliga varumärke på Linkedin.

Vad är ens ett personligt varumärke?

Jag avskyr egentligen ordet personligt varumärke eftersom jag tycker att det är felkonstruerat. Eftersom allt varumärkesbyggande när det gäller företag går ut på att ge företag en personlighet så känns det ju bakvänt att människor som redan har en personlighet skulle sträva efter att bli platta varumärken.

Och tro mig jag stöter på folk hela tiden som verkar ha omfamnat tanken på att de är personliga varumärken så till den milda grad att de liknar hubotar i sina sociala medier. Man undrar om de är verkliga eller kanske bara botar (vem vet egentligen?).

Men ja, ni fattar jargongen och jag gör det så jag kommer att använda termen ändå fast det tar mig lite emot.

Personligt varumärke är alltså den bild andra har av dig. Och den kan du ju såklart påverka genom vad du säger och gör, vilka frågor du engagerar dig i i sociala medier och vilken framtoning du har i både text och bild.

Social selling och personligt varumärke

På Linkedin, som just nu är lite av min personliga favoritkanal (om man sorterar bort krängarna och väggords-citat-fanatikerna) cirkulerar det allt som oftast en massa tips och råd om hur man ska optimera sin Linkedinprofil för att bli så bra som möjligt. Dvs, saker som “ha en professionell profilbild” “utforma din titel på det här sättet” och lista dina färdigheter såhär.

Oftast slutar själva titlandet i en meningslös harang i stil med “jag hjälper företag att [insert valfritt buzzword] …” när det egentligen kunde ha stått “account manager på företag x”. Vilket tror ni är mest begripligt, och vad tror ni syns bäst i söket? [svara inte, retorisk fråga].

Min poäng som jag vill komma till här är att genom att följa alla dessa mallar, råd och tips så ger du dig själv noll personlighet. Att läsa en Linkedinprofil som skapats enligt konstens alla regler är som att läsa ett CV som skapats enligt den medföljande standardmallen i word.

Och grejen med alla såna här modeller som lärs ut av självutnämnda experter är att de har ju funkat en gång i tiden. Första gången någon använde CV-mallen i word stack den säkert ut ordentligt men när alla gör det blir du som använder den fortfarande bara en i mängden.

Vad ska man göra då?

Jag jobbar ju ändå till stor del som rådgivare så jag kan ju inte ägna mig åt att bara dissa det alla andra gör utan att komma med egna tips.

Mina råd är att om man är nybörjare och tycker det är läskigt så är det bra att läsa lite guider och få lite råd på vägen innan man sätter igång.

Men när du är klar med guidandet och har fattat principen kan du sen strunta i dem eftersom de förmodligen redan är förlegade. Så här kommer mina bästa tips för hur man skapar en profil som sticker ut på Linkedin (ännu ett expertråd i mängden alltså, ta det med en nypa salt).

  1. Var tydlig med din titel – Om jag inte förstår vad du sysslar med kommer jag förmodligen utgå från att du är krängare i nåt obskyrt pyramidspelsföretag. Så var TYDLIG med din titel.

    Är du egen eller frilans kan du t ex lista dina viktigaste tjänster. Jobbar du på ett företag så ha med företagets namn (om du inte tycker att företaget är så dåligt att du inte vill skylta med dess existens, men då bör du kanske byta jobb).

  2. Ha en profilbild som speglar din personlighet – bara för att Linkedin är ett sk “affärsnätverk” behöver du inte ha kostym och slips på din profibild. Jag vill kunna känna igen dig om jag träffar dig IRL. Är du en glad skit (eller vill uppfattas som en), ha en skrattande profilbild. Är du en powerwoman, bär superhjältedräkt (ok, lite skoj får man ha).

  3. Låt din personlighet skina i din beskrivning – din bio är en yta som du är fri att göra vad du vill med så utnyttja det till max. Är ditt primära mål med Linkedin att ragga nya kunder eller är det kunskapsdelning, eller kanske att hitta ditt drömjobb? Utforma din beskrivning så att det stödjer ditt syfte. Det funkar också jättebra att skriva om sin bio med jämna mellanrum, en bio på Linkedin är inte bibeln.

  4. Lägg till länkar och snippets! Faktiskt ett mycket praktiskt tips. I sin bio kan man lägga till länkar av alla de slag, utnyttja det för att promota vad du vill. Kan vara specifika landningssidor på din webbplats, ditt instagramkonto eller kanske en extern tidningsartikel om dig och eller ditt företag (pressmeddelanden kan vara kul att plocka upp här).

  5. Glöm inte bakgrundsbilden. Vilken bakgrundsbild du väljer kan säga en hel del om hur du vill att folk ska uppfatta dig. Min förra bild var t ex en bild med enhörningar på, just nu har jag en bild från Little Miss Sunshine.

Gillade du mina tips eller tycker du att de är helt värdelösa? Lämna en kommentar, sprid, diskutera eller kasta skit. Jag älskar en mustig debatt.